The process of merging Codarts and the Willem de Kooning Academy of Rotterdam University of Applied Sciences into one Rotterdam art institute will be stopped. The existing educational and research collaboration between Codarts, Willem de Kooning Academy and Erasmus University will be further developed.
This merger process is an initiative of Codarts, Rotterdam University of Applied Sciences, of which Willem de Kooning Academy is a part, and Erasmus University Rotterdam. The aim of the merger was to be able to offer high quality art education in Rotterdam under a common flag, which is linked to social issues and contributes to talent development. Together, the educational institutions see the potential and added value that strengthening higher art education can mean for students, the city and the educational institutions.
Ambitions best achieved through current collaboration
The potential of a merger between Codarts and Willem de Kooning Academy has been extensively researched, and this research has shown that the combination of the two institutions does not currently provide an adequate basis for the sustainable realisation of a Rotterdam art institution. The collaboration in its current form is the best way to realise the ambitions for strong art education and pioneering research. The focus remains on strengthening and deepening the existing collaboration so that the institutions involved can make the best possible contribution to art education in Rotterdam, each based on its own identity and strengths.
High-quality art education guiding compass
“Our commitment to explore collaborations that contribute to higher arts education in our city is enduring, according to Sarah Wilton - Wels, Chair of the Executive Board, Rotterdam University of Applied Sciences. This shared ambition and dream, of the high quality arts education that our students and the city deserve, is and will remain our guiding compass in shaping educational and research collaborations. For now, we want to create clarity and calmness so that everyone knows where they stand. Thanks to everyone who has invested in this track in the recent past.”
David Lauwen, Chairman of the Board of Codarts: “Despite the termination of the merger process, we remain united in our substantive goals and confident in the opportunities to realise our shared vision.”
Educational and research collaborations
Codarts, Willem de Kooning Academy (WdKA) and Erasmus University (EUR) work together structurally in the field of art education and research. For example, there are joint projects and lectures involving students from the three institutions.
Since 2015, the institutions have been working together in the Rotterdam Arts & Science Lab (RASL). This offers an education in the form of dual degrees in which the arts and sciences come together. Students obtain both a higher education and a university bachelor's degree at the same time. In addition, the RASL minor course offers an insight into cross-border education. Research beyond the boundaries of the arts and sciences gets encouraged. Celebrating its tenth anniversary next year, RASL is a proven practice and an excellent breeding ground for intensifying collaboration between WdKA, Codarts and EUR.
>>>
Fusietraject Codarts en Willem de Kooning Academie stopt, samenwerking wordt doorontwikkeld
Het traject om Codarts en de Willem de Kooning Academie van Hogeschool Rotterdam te fuseren tot een Rotterdamse kunstinstelling stopt. De bestaande onderwijs- en onderzoeksamenwerkingen tussen Codarts, Willem de Kooning Academie en de Erasmus Universiteit worden verder doorontwikkeld.
Het fusietraject is een initiatief van Codarts, Hogeschool Rotterdam (waar de Willem de Kooning Academie onderdeel van is) en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De fusie was gericht op het gezamenlijk kunnen aanbieden van hoogwaardig kunstonderwijs in Rotterdam dat aansluit op de maatschappelijke opgaven en bijdraagt aan talentontwikkeling onder één gezamenlijke vlag. De onderwijsinstellingen zien met elkaar het potentieel en de toegevoegde waarde die het versterken van het hoger kunstonderwijs kan betekenen voor studenten, de stad en de onderwijsinstellingen.
Ambities het best te realiseren via huidige samenwerking
Het potentieel van de fusie tussen Codarts en Willem de Kooning Academie is echter uitvoerig onderzocht en daaruit is gebleken dat de combinatie van beide instellingen op dit moment een onvoldoende basis biedt voor het duurzaam realiseren van een Rotterdamse kunstinstelling. De samenwerking in de huidige vorm is de beste weg om de ambities voor krachtig kunstonderwijs en baanbrekend onderzoek te realiseren. De focus blijft gericht op het versterken en verdiepen van de bestaande samenwerkingen, zodat de betrokken instellingen vanuit hun eigen identiteit en kracht optimaal kunnen bijdragen aan het kunstonderwijs in Rotterdam.
Hoogwaardig kunstonderwijs als leidend kompas
‘’Onze inzet om samenwerkingen te verkennen die bijdragen aan het hoger kunstvakonderwijs in onze stad is blijvend’’, reageert Sarah Wilton-Wels als collegevoorzitter van Hogeschool Rotterdam. ‘’Die gedeelde ambitie en droom, hoogwaardig kunstonderwijs dat onze studenten en de stad verdienen, is en blijft ons leidende kompas in het vormgeven van de onderwijs- en onderzoeksamenwerkingen. We willen voor nu vooral duidelijkheid en rust creëren, zodat iedereen weet waar die aan toe is. Dank aan iedereen die zich de afgelopen periode voor dit traject heeft ingezet.”
David Lauwen, collegevoorzitter Codarts: ‘“Ondanks het beëindigen van het fusietraject blijven we verenigd in onze inhoudelijke doelen en kijken we vol vertrouwen naar de mogelijkheden om onze gezamenlijke visie waar te maken”.
Onderwijs- en onderzoeks samenwerkingen
Codarts, Willem de Kooning Academie (WdKA) en de Erasmus Universiteit (EUR) werken structureel samen op het gebied van kunstonderwijs- en onderzoek. Zo zijn er gezamenlijke projecten en colleges waaraan studenten van de drie instellingen aan deelnemen.
Sinds 2015 werken de instellingen samen in het Rotterdam Arts & Science Lab (RASL). Daarin wordt, in de vorm van de dual degrees, onderwijs aangeboden waarin de kunsten en wetenschappen samenkomen. Studenten behalen gelijktijdig een hbo en universitaire bachelor. Daarnaast biedt de RASL-minor een blik op grensoverstijgend onderwijs. Onderzoek voorbij de grenzen van kunst en wetenschap wordt gestimuleerd. Volgend jaar viert RASL haar tiende verjaardag en is het een bewezen praktijk en uitstekende voedingsbodem voor intensivering van de samenwerking tussen WdKA, Codarts en de EUR.