Student Work

Een interview met: DBKV student Vincent Coppen

Fri 10 Feb

Meet Vincent! Vincent Coppen is 25 jaar en komt uit Rotterdam. Hij is vierdejaars DBKV (Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - voltijd) student en vertelt ons in dit interview alles over zijn liefde voor kunstonderwijs, hoe hij de afgelopen 3,5 jaar als DBKV student heeft ervaren en zijn plannen voor de toekomst als docent. 

 

Waarom heb je gekozen om deze studie te volgen?

“ Na de middelbare school wist ik eigenlijk al gelijk dat ik wilde studeren aan de Willem de Kooning Academie, maar ik werd helaas niet toegelaten. Ik ben toen een opleiding tot docent geschiedenis gaan volgen aan de hogeschool, maar merkte al snel dat mijn interesse toch meer ligt bij beeldende kunst. Na een half jaar ben ik geswitcht en heb ik toelating gedaan voor DBKV. Ik werd toegelaten en sindsdien zit ik helemaal op mijn plek. Ik heb een grote liefde voor zowel kunst als onderwijs en in deze studie komt dat perfect samen. Ik vind dat docentschap en kunstenaarschap sowieso dicht bij elkaar ligt. Beide vakken gaan over het delen van jouw perspectief en het delen van kennis en ervaringen. 

De studie DBKV leidt studenten niet alleen op tot docent, maar ook tot maker met een eigen identiteit. Als je op de academie studeert, ligt er namelijk naast pedagogiek en kunstonderwijs ook een grote focus op het ontwikkelen van creatief denkvermogen en autonome werkwijze.

Ik denk zelf dat het ook heel belangrijk is om als kunstdocent ook maakervaring te hebben. Zo kan je beter uitdragen wat er mogelijk is op het gebied van kunst en creativiteit, wat maakt dat je studenten echt kunt inspireren en motiveren om ook te maken en meer te leren over kunst.

Deze combinatie van maken en leren zorgt ervoor dat deze studie perfect bij mij past. Zo maak ik zelf ook kunst en ben ik momenteel bezig met een keramiek project. De academie biedt veel mogelijkheid tot experimenten.”

Hoe heb jij de kunstlessen op jouw middelbare school ervaren?

“Ik kreeg lessen in handvaardigheid en tekenen in onderbouw, maar dit aanbod was minimaal. In de bovenbouw kreeg ik tijdens de kunstlessen wel een breder perspectief en meer verdieping aangereikt, zowel op theoretisch als praktisch vlak.  Dat vond ik fantastisch. Elke dinsdagmiddag was er de mogelijkheid om vrij in het lokaal te werken onder begeleiding van een docent, daar was je vrij om gebruik te maken van alle aanwezige materialen. Als ik de tijd had, was ik daar standaard te vinden.”

Waarom vind je dit vak zo leuk? Waar komt jouw liefde voor kunsteducatie vandaan?

“ Ik heb al wel lang het gevoel dat ik graag met kinderen / jongeren wil werken. Ik vind het een mooi idee dat je jonge mensen kan helpen en ondersteunen in hun ontwikkelingsproces door middel van het overdagen van kennis. Daar haal ik veel voldoening uit. Ik vind docent een heel mooi vak. Zelf heb ik ook een grote liefde voor kunst, dus vandaar dat docent beeldende kunst en vorming beter bij mij past dan bijvoorbeeld geschiedenis.”

Hoe ervaar je jouw studie?

“ Ik begon met mijn studie in de coronaperiode, wat maakte dat ik een matige start had. Dat heeft de eerste jaar van mijn studie wel beïnvloedt, maar me niet ontmoedigd. Ik heb in deze tijd, en nu nogsteeds, heel veel gehad aan de begeleiding van de docenten, die denken heel goed met je mee. Ik haal veel inspiratie en motivatie uit hun ondersteuning. 

De studie opdrachten zijn heel divers en uitdagend. In de afgelopen jaren heb ik ook ondervonden dat de studie zo waardevol is als dat je het zelf maakt. Je bepaalt zelf hoeveel energie je investeert in de studie en bijbehorende opdrachten. Er is heel veel mogelijk. De academie biedt veel ruimte en mogelijkheden om te ontwikkelen en experimenteren. 

Ik ervaar vooral dat de praktijk van het kunstonderwijs mij het meeste leert. De stages zijn daarom ongelofelijk waardevol. Momenteel loop ik stage bij het Einstein lyceum, waar ik beeldende kunst lessen geef aan vijf verschillende klassen. Er is op deze school veel aandacht voor kunstlessen, wat super leuk is. Zo is er bijvoorbeeld een project waarin bovenbouwkassen worden klaargestoomd voor toelating van kunstacademies. Ook is het een hele diverse school, wat ik heel interessant en belangrijk vindt.

Deze maand ga ik beginnen met mijn afstudeerproject. Ik ben momenteel nog bezig met het uitwerken van mijn plan, maar weet al wel dat ik me wil focussen op het thema polarisatie tussen bevolkingsgroepen. Je afstudeerproject bestaat uit een eindwerk en onderzoek, waarbij je twee dagen in de week stage loopt in het onderwijs of een culturele instelling. Je gebruikt je stage als een soort pilot voor je afstudeeronderzoek, waardoor je je onderzoek ook gelijk verbindt met de realiteit van het werkveld. Dat maakt het heel interessant en leerzaam.”

 

 

 

Hoe ervaar je de combinatie van stage en studie?

“Prima! Ik denk dat het de beste manier is om te leren over docentschap. In de praktijk leer je naar mijn mening veel meer dan in een klaslokaal. Tijdens mijn stage, krijg ik de vrijheid om mijn eigen manier van lesgeven te ontwikkelen, en leer  ik tegelijkertijd veel van mijn collega-docenten. Ik kan altijd bij hen terecht voor begeleiding en ondersteuning. Dat maakt mijn stageplek een veilige en prettige leeromgeving.”

Heb je een voorkeur voor een doelgroep waar je het liefst mee werkt?

“ Ik denk vooral de eerste en tweede klas van de middelbare school. Omdat deze leerlingen nog jong zijn en vaak niet veel ervaring hebben, zijn ze erg speels en hebben ze nog veel te ontdekken. Ik vind het leuk dat ik hen nieuwe dingen kan leren en ze zowel zichzelf  als mij soms enorm kunnen verrassen omdat ze hun talent en potentie vaak nog niet hebben ontdekt.”

Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?

“Ik heb daar nog niet een heel duidelijk beeld bij, maar ik zou wel graag willen doorgroeien op het Einstein Lyceum en het vak beeldende kunst hier goed op de kaart willen zetten. Mijn doel is om hoogwaardig kunstonderwijs aan te bieden aan een diverse groep jonge mensen, zowel in de onderbouw als bovenbouw.

Momenteel heb ik vooral heel veel zin om af te studeren. WdKA voelt heel vertrouwd en ik heb hier een hele fijne tijd gehad, maar het voelt ook alsof het tijd is voor iets nieuws. Ik wil meer van de wereld zien en me verder ontwikkelen als docent.”

Wat zou jij willen toevoegen / veranderen aan het huidige kunstonderwijs?

“ Ik zou vooral het beeld wat er bestaat over kunstonderwijs bij leerlingen willen veranderen. Ik merk dat er nog vaak wordt neergekeken op kunstlessen, dat de waarde er niet altijd van wordt gezien. Dit maakt dat leerlingen die veel talent hebben, soms toch de kunstlessen laten vallen voor een gezondheidsprofiel dat hoger in aanzien staat. Ik zou in mijn lessen de waarde en mogelijkheden van de creatieve sector willen laten zien. Ik vind het zonde dat een creatief vak vaak niet wordt gezien als een serieuze carrière optie, terwijl er zo veel mogelijk is!”

Wat zou je willen zeggen tegen mensen die overwegen om DBKV te studeren?

Laat je niet tegenhouden door het gevoel dat je niet genoeg creatieve skills hebt. Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent om te werken in het onderwijs en graag iets aan bij wilt dragen aan deze sector. ”