Rotterdams Art Posse Project: Routes met de stad voor talentontwikkeling

Is een doorlopend programma van scouting, begeleiding, selectie en ondersteuning van voor, tijdens en na de beroepsopleiding van wat we (netwerk en opleiding) als talenten zien. We werken hierbij samen met partners uit het voortgezet, middelbaar beroeps, buitenschoolse onderwijs en de beroepspraktijk.

  • Activiteiten
  • Rotterdams Art Posse Project & Partners
  • Onderzoek voor talentontwikkeling

 

Activiteiten

  • Kort verslag ontwerp kaders met partners 24-9
  • Kennismaking partners en studenten 8-10
  • Ontwerpsessie studenten 5-11

Rotterdams Art Posse Project

De Willem de Kooning Academie wil investeren in talentontwikkeling van Rotterdamse jongeren voor de beroepsopleidingen in de kunst(educatie). Uit het project KEOZ (Kunst & Educatie op Zuid) is een netwerk ontstaan van scholen, educatieve organisaties en partners die het belang van talentontwikkeling en de noodzaak van een andere aanpak onderschrijven. Met het artistieke talent van de jongeren, hun docenten en de organisaties waar zij hun talenten ontwikkelen maken het verschil in een succesvolle ontwikkeling. Hierbij gaat het over een doorlopend programma van scouting, begeleiding, selectie en ondersteuning van voor, tijdens en na de beroepsopleiding van wat we (netwerk en opleiding) als talenten zien. Vanaf augustus 2024 zal er tot eind 2027 geïnvesteerd worden in de opzet van dit programma en is gesteund door .een NRO-comenius-fellow onderzoeksbeurs voor Steppingstone voor superdiverse talenten. De opleiding DBKV neemt het voortouw in de ontwikkeling voor dit programma, tezamen met  Zuid.Boijmans van Beuningen, Nul Teen Art, Hiphop In Je Smoel, Mesh print, Com in Beeld, Cult North, Tailors & Wearers en CMNITY.

Stichting Com in Beeld onderzoekt, ontwikkelt en organiseert programma’s voor jongeren met en zonder beperking vanuit de kracht van digitale beeldgeletterdheid. Hoe kunnen audiovisuele communicatievaardigheden, methodieken en technieken jongeren meer in staat stellen zich communicatief en creatief te uiten. Beeld als een nieuwe taal. Met Cam on Wheels Academy heeft Com in Beeld een doorlopend onderwijsprogramma waar jongeren met en zonder een beperking van het voortgezet onderwijs leren en samenwerken met jongeren van het MBO, Grafisch Lyceum audiovisueel.

Rob van de Graaf, Zeger Reijers, Beau van Nieuwkerke, Jelle van Kleef  en twee stadsbeheerders. Foto door Mascha Legel

Cult North is een opkomend initiatief dat zich richt op kunsteducatie en passie ontwikkeling, onder de jonge autodidacte makers uit Rotterdam. Wij willen deze doelgroep kennis laten maken met diverse creatieve uitlatingen om zo in te spelen op het geluksgevoel en zingeving maar ook een infrastructuur naar professionalisering creëren. We werken vanuit de vraag van onze doelgroep en maken samen programma dat aansluit op de actuele wensen. Zo streven we naar een toegankelijke kunst en cultuursector en is cultuur bij ons geen middel maar een ecosysteem waar diverse domeinen zoals ook welzijn, zorg en educatie ook aanbod komen.


Foto door Nomzamo Roseval

Tailors & Wearers verzamelt kennis en informatie over de Afro-Surinaamse klederdracht. Zij maakt dit voor anderen toegankelijk in projecten en workshops. Zij behoudt en verlevendigt hiermee de Afro-Surinaamse klederdracht als culturele vormgeving.

Jane Stjeward-Schubert, Michelle Piergoelam, Ella Broek. Foto door Michelle Piergoelan.

Mesh Print Club is een zeefdruk werkruimte voor professionele kunstenaars en amateurs die 24/7 geopend is. Zeefdruk wordt door de leden op verschillende manieren toegepast. Zeefdruk als uitgangspunt of als basis voor de kunstvormen die zij in hun  beroepsuitoefeningen gebruiken. Mesh Print Club geeft creatieve, grafische workshops in het onderwijs en de vrije tijd.

MeshprintIvan van Beek en Laura Aranda

Hiphop In Je Smoel (HIJS) is sinds 1999 het platform voor Hiphop. Sinds een aantal jaar biedt HIJS educatieve programma’s, voornamelijk vanuit graffiti en street art aan in het voortgezet onderwijs. Steeds vaker weet het MBO en HBO de tours en programma’s van HIJS te vinden. Alle vakdocenten van HIJS zijn makers vanuit hun passie voor Hiphop en hun eigen discipline. Zowel autodidacten als geschoolde makers.

Nul Teen Art (NTA) is het platform voor jongeren die interesse hebben in de wereld van Art & Design. NTA organiseert verschillende projecten om jongeren met elkaar en de kunstwereld te verbinden. Komend jaar organiseert NTA een stedelijke expositie waar de werken van tieners te bewonderen zijn en ontwikkelt NTA een programma voor jongeren van 18+.

Bij Zuid.Boijmans van Beuningen worden gesprekken gevoerd over wat er te leren is van Zuid en wordt er kennis gedeeld met bewoners van de wijk. Het is een ontmoetingsplaats waar bewoners, leerlingen en talentvolle makers samenkomen, zelf activiteiten kunnen organiseren of eraan deelnemen. Er wordt gewerkt met makers, maatschappelijke partners en sleutelfiguren uit de buurt.

Makers op Zuid verbindt mediamakers vanuit artistieke als journalistieke disciplines door het ontwikkelen van projecten in samenwerking met verschillende partijen. Denk hierbij aan filmmakers, (kunst)vertoningen, een kunstlab, workshops en alles wat ertussen zit.

De NRO steunt het ontwerponderzoek met de titel ‘Stepping Stone voor Superdiverse Talenten’ met een Senior Fellow Comenius beurs voor de jaren 2024-2026. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Bacheloropleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (DBKV) van de Willem de Kooning Academie/ Hogeschool Rotterdam en een 9-tal partners (1) in de stad. Deze partners zijn organisaties met een link naar buitenschoolse kunsteducatie. Het ontwerp onderzoek bouwt voort op een oriënterende fase van het project KEOZ (Kunst & Educatie op Zuid). Het ontwerponderzoek richt zich op een samenwerking met kunsteducatieve organisaties om in co-creatie volgens de principes van Community Engaged Learning een talentontwikkelingsprogramma voor aankomend kunstdocenten op te zetten.  Specifiek gericht op doelgroepen die nu zijn ondervertegenwoordigd op de docentenopleiding Beeldende Kunst & Vormgeving. Samen met de partners wordt onderzocht ‘wat de succesfactoren zijn van een samenwerking voor een programma wat kan bijdragen aan een studiekeuze en studiesucces van deze doelgroepen voor de opleiding DBKV?’.

 

[1] Boijmans Zuid, MESH, Cult North, Tailors & Wearers, CominBeeld, Hiphop in je Smoel, CMNITY, NULTEENART, Makers op Zuid.

 

 

Onderzoek talentontwikkeling

Welke kansen voor banen zijn er in de creatieve sector?
Vanuit de docentenopleiding Beeldende kunst & vormgeving is in November 2022 het project KEOZ (Kunst & educatie op Zuid) gestart om de samenwerking tussen kunsteducatieve organisaties, het kunstvakonderwijs en het onderwijs in kaart te brengen.
Hoofddocent en onderzoeker Paul Pos heeft de netwerken van kunsteducatie & talentontwikkeling in de beeldende kunst & vormgeving op Rotterdam Zuid onderzocht. Uit dit onderzoek is o.a. het programma Stepping Stone voor superdiverse talenten en een verkenning voor een Associate Degree Kunsteducatieve Professional voortgekomen. KEOZ-handout juni 2023